16 Eylül 2006

Türk Eğitiminin Dramı

Dünya Bankası ve AB istihdam ve eğitim projeleri uzmanı Melih Yalçıneli, gençlerin içinde bulunduğu durumu özetliyor
Lise bitirme çağına gelen her 100 adaydan 50?si ÖSS?ye giriyor, 10?u sınavı kazanıyor, 7?si üniversiteye başlıyor, 3?ü okulu bitiriyor, 2?si işe yerleşiyor

Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) ve Dünya Bankası (WB) tarafından hazırlanan 3 ayrı rapor Türkiye gençliğinin içinde bulunduğu çıkmazı gözler önüne seriyor. Dünya Bankası?nın, ?Türkiye?nin Eğitim Sisteminin AB üyeliği için hazırlanması? konulu raporuna göre her yıl üniversite umuduyla dershanelere 1 milyar YTL harcıyoruz. YÖK?ün Haziran 2006?da yayınladığı ?Türkiye?nin Yükseköğ retim Stratejisi? isimli raporuna göre üniversite çağına gelen 1.3 milyon öğ- renciden ancak yarısı liseyi bitirebiliyor. Her yıl ÖSS?ye giren 2 milyon öğrenciden ise sadece 400 bini yani yüzde 20?si üniversiteye yerleşiyor. Yine Dünya Bankası?nın İşgücü Piyasası Raporu?na göre ise 20-24 yaş arası üniversite mezunları için istihdam oranı yüzde 60?larda kalıyor.

ÜLKE KAN KAYBEDİYOR YÖK?ün raporuna göre öğrenciler kazandıkları bölümü beğenmeyip sınava yeniden girdiklerinde açılan üniversite kontenjanlarının yüzde 30?unun ziyan olduğunu vurgulayan Dünya Bankası ve Avrupa Birliği istihdam ve eğitim projeleri uzmanı Melih Yalçıneli, ?Aynı rapora göre üniversiteye kaydolanların ise sadece yarısı mezun oluyor. Yani kabaca ifade etmek gerekirse ülkemizde lise bitirme çağına gelen her 100 çocuktan 50?si liseyi okuyup ÖSS sınavına giriyor. 10?u sınavı kazanıyor, 7?si üniversiteye başlıyor, 3?ü okulu zamanında bitirebiliyor ve 2?si bir işe yerleştirilebiliyor. Bu da aslında ülkenin geleceğini tehdit eden çok ciddi bir kaynak israfı ile karşı karşıya olduğumuzu ve sürekli kan kaybettiğimizi gösteriyor. Bu ciddi sorun ülkeyi sürekli fakirleştiren ve önlem alınmazsa toplum olarak hayatta kalmamızı bile etkileyecek bir boyutta? dedi. Dershane sayılarının son 30 yıl içinde 30 kat arttığını ifade eden Yalçıneli, ?Türkiye?de faaliyet gösteren 4 bin dershane var. Dünya Bankası?nın ?Türkiye?nin Eğitim Sisteminin AB üyeliği için hazırlanması? konulu raporuna göre yılda 1 milyar YTL harcıyoruz. Ayrıca, bunun en az yarısı- nın da ÖSS amaçlı özel derslere harcandığı tahmin ediliyor. Yani ülke olarak iş bulabilen 25 bin genç yaratmak için bırakın üniversite masraşarını sadece kapıdan içeri giriş parası tarzında her birine 60 bin YTL ekstradan para harcıyoruz? diye konuştu. ?Toplumsal bir farkındalık seferberliği başlatılmalı? diyen Yalçıneli, herkesin yangını söndürmeye yönelik bir çaba içerisine girmesi gerektiğini kaydetti. Ülkenin sorunları çözecek insan kaynağına sahip olduğunu ifade eden Yalçıneli, ?Eğer yeterli insan kaynağımız yok ise bu ciddi sorunu çözmeye yönelik profesyonel beyinlerden destek almalıyız. Ama bu destekler eğer toplumsal olarak yeterli farkındalık oluşmazsa pek de fayda sağlamayacaktır? diye konuştu.

Matematikle başımız dertte

OECD?nin geleneksel ?Bir Bakışta Eğitim? yıllık raporları açıklandı. Rapora göre, Türkiye?de öğ- rencilerin matematik performansları OECD ortalamasının altında kalıyor. Avrupa ülkelerindeki öğ- rencileri genel olarak matematik bilgisi açısından ?tatminkar? sıralarda bulunurken, Türk öğrencileri OECD?deki en geri 11 ülkenin öğrencileri arasında kaldı. Türkiye Gayri SaŞ Yurtiçi Milli Hasıladan (GSYİH) eğitime ayrı- lan pay itibariyle alt sıralarda, yüksek öğretim kademesindeki öğrenci sayısında da en düşük ülkeler arasında yer alıyor. Türkiye öğretmenlerin maaşlarının GSYİH?ye oranı açısından ise üst sıralarda yer aldı. Rapora göre, Türkiye ilköğretim ve ortaöğretimin alt kademesinde en az 15 yıl deneyimli öğretmenlerin maaşları nın kişi başına düşen GSYİH?ya oranının açısından iyi durumda olan ülkeler içinde. Macaristan, İzlanda, Norveç, Polonya ve İsrail?de öğretmen maaşları açısından en düşük; Kore, Meksika ve Türkiye en yüksek ülkeler oldu.

BUGÜN GAZETESİ